Speciaal voor jongeren: Kan ik je helpen?
 
Creatieve therapie is een vorm van psychotherapie waarbij je op een creatieve manier werkt aan je problemen. Er wordtnatuurlijk ook gepraat, maar prat e n alleen is soms  niet genoeg of te moeilijk.

Creatieve therapie is geschikt voor jongeren die door welke oorzaak dan ook tijdelijk hulp en ondersteuning nodig hebben van een therapeut. Kan ik je helpen?

 

Wie ben ik?
Ik ben Anita Timmer en heb veel ervaring in het werken met jongeren. Naast het werk als therapeut werk ik ook als schoolmaatschappelijk werker op een middelbare school (vmbo). Ik heb een opleiding gehad tot therapeut en ben beeldend kunstenaar. Klik hier voor meer informatie.
Wanneer?
Als jij, je ouder(s)/opvoeder(s) en/of soms ook je mentor van school of huisarts denken dat jij hulp kunt gebruiken. Je hoeft niet doorverwezen te worden door de huisarts. Er kan rechtstreeks een afspraak gemaakt worden. Dat kan telefonisch of per mail:

Tel: 050 - 5715787  E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Waarom?

Vaak voel je je al een hele tijd niet zo prettig of ze vinden dat je zo bent veranderd. Dit kan verschillende oorzaken hebben: Je kunt bijvoorbeeld AD(H)D, PDDNOS hebben waar je mee om moet leren gaan. Ook kan er iets gebeurd zijn, zoals het overlijden van iemand die je dierbaar is,  je bent mishandeld, je bent sexueel misbruikt, je bent getuige geweest van geweld.
Je bent vluchteling, je ouders zijn gescheiden, jij zelf of je vader/moeder is ernstig ziek. Je wordt gepest, je bent vaak boos, bang of terruggetrokken. Je kunt je niet concentreren en bent vergeetachtig. Je bent geen prater, je kunt je niet goed uiten. Je krast bijvoorbeeld om de spanningen aan te kunnen of je eet te veel of te weinig. Je gaat vreten en overgeven of drugs gebruiken. Misschien denk je zelfs dat het beter is als jij er niet meer bent.


Ik ben toch niet gek?

Nee, je bent niet gek en ik vind je ook niet gek! Het is juist verstandig en ook moedig om naar een therapeut te gaan. Het zegt iets over jezelf: Je wilt dat de situatie waar je in zit verandert. Daar kan ik je bij helpen.


Niet jij maar iemand anders?


Creatieve therapie is er  voor jonge kinderen, pubers, volwassenen of voor je vriend of vriendin.


Jezelf uiten

Je kunt bij Colore je gevoelens uiten op een andere manier dan met praten. Bijvoorbeeld door te schilderen of te tekenen, een spel te spelen, een beeld, fotoboek, film of collages te maken, een verhaal of gedicht te schrijven, te timmeren, te rappen, te boksen ....................


Het belangrijkste is dat jij je leert te uiten. Jij speelt de hoofdrol in je eigen levensverhaal! We praten over wat je maakt , wat je erbij denkt en voelt.


Als je creatief bezig bent komen er vaak (onbewuste) gevoelens vrij. Dat is niet iets om bang voor te zijn, maar dat is juist gezond. Het moet eruit! Dat heet verwerken. Je gaat je alleen maar slechter voelen als je die gevoelens steeds opkropt.

Ik neem je serieus en ben getraind in het opvangen van gevoelens die bij je los kunnen komen. Daarbij ben ik voor jou een vertrouwenspersoon waar je alles aan kwijt kunt.


Niet creatief of kunstzinnig?

Jij bent in wezen wel creatief want toen je klein was heb jij vast ook plezier beleefd aan tekenen en knutselen. Alleen wordt het ons snel afgeleerd, of het wordt kinderachtig gevonden. Dat is erg jammer want we kunnen niet alles zeggen in woorden.


Beelden zeggen soms meer dan duizend woorden.

Ervaring op creatief en kunstzinnig gebied is dus beslist niet nodig. We zoeken samen een creatieve manier waar jij je het beste bij voelt.

 Kosten

Veel zorgverzekeraars vergoeden de therapie (zie polis), zo niet dan betalen de ouders/verzorgers naar inkomen.

 

Beeldende therapie/Art psychotherapy

Bij beeldende creatieve therapie/art psychotherapy ligt de nadruk op beeldende communicatie. De therapeut zorgt daartoe voor een veilige, niet beoordelende sfeer waarin gewerkt kan worden. De hulpvraag staat centraal en is gericht op het bewerkstelligen van veranderings- ontwikkelings- en/of acceptatieprocessen. De aandacht richt zich daarbij op het heden, verleden en de toekomst.

Het gemaakte werk  (en/of het spel bij kinderen) en de ervaringen hierbij worden besproken met de cliënt. Er wordt gewerkt met beeldende middelen zoals verf, klei, tekenmaterialen en spelmaterialen bij kinderen.

De cliënt kan onverwerkte gebeurtenissen of onbewuste gevoelens concreet (tastbaar en zichtbaar) maken, door zich beeldend te uiten, en kan daardoor grip krijgen op de gevoelswereld.

 

Individuele beeldende creatieve therapie

Kan helpen om de schok te verwerken en om te leren gaan met de vele gevolgen van de nieuwe situatie. Rustpunten zoeken en leren omgaan met de gevoelens die naar boven komen staan centraal.

Groeps- creatieve beeldende therapie

De volgende combinaties zijn mogelijk:
In gezins- verband kan worden deelgenomen aan de therapie. De therapie is dan ook gericht op wat de ziekte voor gevolgen heeft voor het hele gezin.

In lotgenoten- verband wrodt de therapie gericht op het verwerken van de gevolgen van kanker met behulp van ervaringen delen.
In relationeel- verband: tussen twee mensen.
De relatie komt vaak onder druk te staan of is veranderd door het feit dat een van de partners kanker heeft. Het omgaan met de nieuwe situatie staat centraal.

 

Interessante link: http://therapeuten.startkabel.nl/

 

Coaching met beeldende middelen

In een coachingstraject kan men de autonomie en de prestaties verbeteren en het zelfsturend vermogen vergroten.
De coachingsvraag staat centraal. De diepere lagen van de coachee kunnen zichtbaar worden middels het creatieve proces en de coachingsrelatie. Daarbij wordt gereflecteerd op de vraag en geëxperimenteerd met nieuw gedrag.

Ook kan specifieke coaching worden geboden aan kunstenaars die een creatieve blokkade doormaken. 
Creativiteit en de verwerking van kanker

Als mensen te horen krijgen dat ze kanker hebben gaan ze meestal door een crisis. De persoon is vanaf dat moment patiënt en afhankelijk van de gezonheidszorg. Dit is een heel zwaar proces omdat het een machteloos gevoel kan geven en men het gevoel heeft dat het eigen lichaam je in de steek laat.

Creatieve beeldende therapie kan een belangrijke rol vervullen in het verwerken van kanker voor de patiënt en/of hun naasten. Er kan verwerkt worden door middel van tekenen, schilderen, boetseren, fotograferen en schrijven.

Creativiteit is letterlijk vorm geven aan iets nieuws. Gevoelens worden verbeeld en worden zo concreet en tastbaar.
Bij kanker moet men om leren gaan met de nieuwe situatie die de kanker teweeg heeft gebracht. Men moet verder of men moet afscheid nemen van het leven. Het spreekt vanzelf dat dit met veel emoties en onzekerheden gepaard gaat.
Met behulp van vormgeven kan men grip krijgen op deze gevoelens door de veilige betrokkenheid van de therapeut en het uitbeelden van de gevoelens in materialen.
Soms zijn er geen woorden voor maar kan met de gevoelens vatten in een beeld wat soms meer zegt dat duizend woorden.

Velen blijken hun ziek-zijn door creatieve therapie beter aan te kunnen. Ook voor partners en naasten kan dit het geval zijn.
Traject op maat

Elke deelnemer krijgt na een intakegesprek een voor hem/haar geschikt traject aangeboden. Zowel observatie, behandeling, begeleiding en coaching zijn mogelijk.
Dit sluit aan bij de huidige ontwikkelingen binnen de hulpverlening om zorg "op maat" te bieden. De  integratieve werkwijze biedt meerdere invalshoeken. Het theoretisch kader waar vanuit gewerkt wordt is psychodynamisch.

De frequentie en duur van de therapie gaat in samenspraak met de cliënt/coachee/cursist.

Voor wie?

Voor alle leeftijden. Men hoeft geen ervaring of talent te bezitten.

 
Kunst

Bij Studio Colore kan men schilder- en tekencursussen volgen, "ter lering en vermaek", onder leiding van een professioneel beeldend kunstenaar.

 

Art Therapy

What is Art Therapy?

Art therapy is the use of art materials for self-expression and reflection in the presence of a trained art therapist. Clients who are referred to an art therapist need not have previous experience or skill in art, the art therapist is not primarily concerned with making an aesthetic or diagnostic assessment of the client’s image. The overall aim of its practitioners is to enable a client to effect change and growth on a personal level through the use of art materials in a safe and facilitating environment.

The relationship between the therapist and the client is of central importance, but art therapy differs from other psychological therapies in that it is a three way process between the client, the therapist and the image or artefact. Thus it offers the opportunity for expression and communication and can be particularly helpful to people who find it hard to express their thoughts and feelings verbally.

 

What is an Art Therapist?
Art Therapists are trained in the psychology of mark making and symbolism, in non-verbal communication, psychotherapeutic understanding of child development and family dynamics, and the importance of boundaries. They recognise that image making is an extremely potent activity and aim to use their visual and psychotherapeutic literacy to enable change with those with whom they work. The ways in which they do this vary according to the client/patient group or individual, the context, and the therapist. There is, however, always an emphasis on creativity and the therapeutic relationship.

The British Association of Art Therapists (BAAT) is the professional organisation for art therapists in the United Kingdom and has its own Code of Ethics of Professional Practice. Comprising of 20 regional groups, a European section and an international section, it maintains a comprehensive directory of qualified art therapists and works to promote art therapy in the UK.

 
Training
The Art Therapy training courses are at Masters level and are completed over two years full time or three years part time. Applicants are usually graduates in Art and Design or qualified art teachers, although other graduates are sometimes considered exceptionally. Many Universities require that prior to training the applicant will have completed a set number of hours working with those who have mental health difficulties, disabilities or related problems. Trainees are obliged to undertake personal therapy during the whole of their training and to complete 200 hours of face-to-face clinical contact. Concurrently, academic understanding related to psychotherapeutic and psychological development of the child and their family grouping are demonstrated through module essays, culminating in a thesis. It follows that trainees of Art Therapy should be mature, flexible persons who often have experience of working in the health service, education or community before embarking on post graduate training.

You are advised to contact the Training institutions for further details via the links on the Baat website. (www.baat.org)